Leden 2015

Záhadná smrt korunního prince Rudolfa

30. ledna 2015 v 12:00 | Jana K |  Mayerling
126 let právě dnes uplynulo od tragické smrti korunního prince Rudolfa. Tento velmi inteligentní a vzdělaný muž bohužel nedostal příležitost vládnout, a tak si můžeme jen domýšlet, jakým by asi byl panovníkem.
Korunní princ se netajil i svými velkými sympatiemi k českému národu a tak je dost možné, že kdyby onoho osudného lednového dne roku 1889 nepadly výstřely, jež tak tragicky přervaly dva mladé životy, mohly se osudy českého národa v rámci Rakouska-Uherska a pravděpodobně i osudy celé habsburské monarchie ubírat úplně jiným směrem...


Život a tragickou smrt korunního prince Rudolfa si můžeme připomenout i prostřednictvím docela povedeného dokumentu České televize s názvem "Záhadná smrt korunního prince Rudolfa." Tento dokument Jiřího Pernese a Karla Fuksy je sice bezmála dvanáct let starý, přesto ale nabízí celkem přehledný pohled na život a smrt následníka trůnu.
Setkáme se v něm mimo jiné i s názory několika zajímavých osobností, jež mají k tématu korunního prince rozhodně co říci, ať už se jedná o autorku Rudolfova životopisu Brigitte Hamann, dále Georga Markuse, který je autorem neméně zajímavé publikace Causa Mayerling, nebo Jiřího Altmana, jež na motivy mayerlingské tragédie napsal historický román s názvem Císařský kšeft.
V dokumentu promluví také hraběnka Gabrielle von Seefried (roz.von Schnitzler), jejíž tchýní byla nejstarší Rudolfova neteř Elisabeth von Bayern, nebo nynější majitel Kaiservilly v Bad Ischlu Markus Salvator, vnuk Marie Valerie (syn Huberta Salvatora).
I tento zajímavě sestavený dokument se ale nevyvaroval několika přehmatů, poznáte jakých?

Celý dokument můžete shlédnout na následujícím odkazu:


Za prvé:
Tak nejprve tu máme problém s hraběnkou Marií Louise Larisch, která je v dokumentu nejprve označena nikoli správně jako Rudolfova sestřenice, ale jako sestřenice císařovny Alžběty. V čase 00:37 se tak dozvídáme že "Rudolf prožil milostné dobrodružství se sestřenicí vlastní matky, hraběkou Larischovou," ale v čase 00:40 už je Marie Larisch označena jen jako "příbuzná Rudolfovy matky Alžběty." Správné označení, tedy že Marie Larisch byla buď císařovninou neteří nebo Rudolfovou sestřenicí, v dokumentu nezazní.


Marie Louise Larisch-Wallersee, sestřenice nebo neteř???

Za druhé:
Další chybička se vloudila při bližším představení původu baronesy Mary Vetserové. V čase 00:38, kdy se nám představují její rodiče, baronka Helene Vetserová a Albin Vetsera, je zaměněna fotografie jejího otce za fotografii jejího strýce Alexandra Baltazziho.


Helene a Albin Vetserovi???

Za třetí:
Není to jediná chyba, týkající se rodiny Baltazzi. Bratři Baltazziovi vyhráli v roce 1876 Derby v Epsomu s koněm jménem Kisbér, nikoli "Ipser," jak zazní v dokumentu.


Kisbér nebo Ipser???

Za čtvrté:
Další chybička se týká pravděpodobně špatného překladu. Když v dokumentu mluví Markus Salvator, můžeme si u něj přečíst titulek se jménem a pod tím: "pravnuk císaře Franze Josefa I.," on sám však mluví o "mé prababičce Marii Valerii," nikoli o babičce Marii Valerii.


Markus Salvator před portrétem své prababičky, císařovny Alžběty, jejíž dcera Marie Valerie tedy byla jeho babičkou, nikoli prababičkou!!!




Korunní princ Rudolf u psacího stolu v Mayerlingu. Možná právě tam napsal dopis na rozloučenou své matce.
Ostatní dopisy na rozloučenou napsal pravděpodobně již dříve.